Meten met Google analytics

Doeltrechters

De Goal Flow en Trechtervisualisatie rapportages geven inzicht in waar mensen de conversietrechter verlaten. Zeker bij het vaststellen van de reden van het vroegtijdig de winkelwagen verlaten ( cart abandonment ) is dit zeer nuttige informatie.  Hiermee kunnen we gerichter op zoek naar de reden van de uitval.

Bounce Rate en Exit Rate

Dit zijn twee belangrijke statistieken om de interactie te meten van uw bezoeker met uw website. Als een hoge bounce rate gepaard gaat met weinig pageviews kan dat duiden op een interactie probleem. Wellicht is uw waardepropositie niet goed of is uw aanbieding niet relevant genoeg. Of wellicht is de prijs te hoog. Deze statistieken tonen niet WAT er mis is – maar wel DAT er iets mis is.

Site Search

Sites search is zeer waardevol, want het geeft precies aan waar de bezoeker naar op zoek is.  Vervolgens is het zaak om te meten op welk zoekwoord er ook daadwerkelijk een conversie plaatsvindt. . Als bepaalde zoekwoorden een groot aantal conversies genereren kan het interessant zijn specifieke landing pages te maken voor die woorden. Daarnaast geeft site search een goede indicatie over de navigatie door de site. Als er erg veel op een zoekwoord word gezocht heeft die wellicht een plekje in het main- of submenu verdiend.

CRO met google analytics

In-page Analytics

In-page Analytics laat zien waar wel en waar niet op wordt geklikt. Als er op de landing pages bijvoorbeeld te veel externe links staan en je ziet dat daar veel op wordt geklikt, dan verstoort dat de attentieratio, en kan het beter zijn om die externe links te verwijderen, en ze elders een plek te geven die ze verdienen. De attentieratio gaat hiermee omhoog, en dat kan een positieve waarde zijn om de conversies omhoog te krijgen.

Als mensen bijvoorbeeld te veel op een afbeelding klikken die nergens naar verwijst, dan betekent dat dat de afbeelding te dominant aanwezig is. Bezoekers verkeren immers in de veronderstelling dat er op geklikt moet worden dus een aanpassing is noodzakelijk.

Het bijhouden van uw resultaten

Door alle mogelijkheden van Google analytics te benutten kan er op een effectieve manier aan stagnatiepunten worden gewerkt. Zodra de bezoeker uit de flow is, is het moeilijk om die daar weer in te krijgen. Naast de hierboven als voorbeeld omschreven methoden zijn er nog een flink aantal manieren om analytics in te zetten voor conversie optimalisatie. Meten is weten, en met analytics is dat een stuk gemakkelijker.