A/B testing is een zeer effectieve manier ( onmisbaar ) om te optimaliseren. Het zet twee pagina’s tegenover elkaar. De A pagina is de control ( de huidige pagina op de website ) en de B variant is de geoptimaliseerde versie. Door het verkeer te splitten, en de ene helft naar de control te sturen en de andere helft naar de geoptimaliseerde pagina is zeer effectief te meten of de aanpassingen het beoogde resultaat hebben geleverd. De aanpassingen zijn ingegeven door wijzigingen van de waarde propositie, de tekst, de afbeelding of video, de positionering ervan, de call to action en nog veel meer.

Aannames zijn dodelijk. En dat geldt des te meer bij het opbouwen van een goed converterende website. Het gedrag van de bezoeker is wel enigszins voorspelbaar op basis van wetenschappelijke onderzoeken, maar sluitend is dat nooit. Na het bestuderen van de te optimaliseren pagina wordt er dus aangevangen met een hypohotese. De resulaten geven aan of die hypothese een feit wordt. Als dat het geval is, dan is dat een kroon op het werk van de specialist. Als dat niet het geval is, dan is het terug naar de tekentafel. Het mooie van A/B testing is dat de verzamelde data keihard uitsluitsel verschaft over de inspanning die geleverd zijn om de conversie te verhogen. Bij ConversieXL kunnen we onze klanten ook met droge ogen vertellen dat ze ons niet hoeven te geloven. Als ze de data maar geloven. De waarheid zit in de data. Altijd!

splitab